Relațiile comerciale dintre Moldova și Rusia: ce exportă moldovenii și cum ar putea face față concurenței

După valoarea capitalului investit, Federația Rusă se situează pe locul doi printre principalii parteneri comerciali ai Republicii Moldova. Exporturile către această țară pentru anul 2019 se însumează la circa 250 milioane de dolari, o creștere de peste 14%, comparativ cu 2018. Pentru a spori accesul antreprenorilor din țară pe piețele externe cu produse calitative, Agenția de Investiții a discutat în cadrul unei conferințe online despre relațiile comercial-economice dintre Moldova și Rusia.

Potrivit expertului economist Andrei Crigan, importurile din Rusia sunt mult mai mari decât exporturile Moldovei pe piața rusă, iar o eventuală dezechilibrare și mai profundă a balanței de plăți ar fi în defavoarea R. Moldova.

Peste 50 la sută din exportul Moldovei de mere, struguri, fructe uscate și legume ajung pe piața rusească, aceasta fiind cea mai mare din statele CSI, iar importul global al Federației Ruse a crescut cu 9% în perioada 2015-2019. Expertul afirmă că aceste argumente răspund la întrebarea de ce Moldova este interesată de piața din Rusia.

Foto: captură foto/privesc.eu

Primele trei poziții din top 20 de produse importate de către Rusia sunt ocupate de seturi de telefoane, piese și accesorii pentru tractoare, medicamente terapeutice sau profilactice. În ceea ce privește produsele importate de către Rusia din Moldova, două dintre acestea se regăsesc în top, pozițiile find deținute de medicamente terapeutice sau profilactice și pompe pentru lichide.

Totuși, expertul afirmă că țara noastră se regăsește abia în top 70 parteneri de import ai Rusiei și „astfel,  putem observa că Rusia este un partener important pentru noi, dar pentru Rusia noi nu suntem un partener atât de mare”.

Cele mai populare produse exportate în Rusia sunt fructe proaspete, aici se includ mere, pere, gutui, caise, piersici, struguri, urmate de produse farma și cele agroalimentare procesate (vinuri, sucuri, brânză și caș, carne de bovine, ovine, etc.).

Foto: captură foto/privesc.eu

Printre celelalte categorii de produse pe care le exportă țara se enumeră produsele textile, pompe lichide, produsele de igienă și cerealele.

Totodată, economistul susține că producătorii moldoveni trebuie să cunoască profilul consumatorului din Rusia, dacă vor să-și realizeze marfa, iar mediul online, în special YouTube, VKontakte și WhatsApp sunt o metodă eficientă de promovare.

Foto: captură foto/privesc.eu

Andrei Crigan susține că partenerii de afaceri din Rusia pot varia, iar afacerile sunt dificile fără conexiunile locale. Cei interesați de realizarea produselor pe piața din Rusia trebuie să cunoască cum sunt partenerii de afaceri și ce acțiuni le-ar putea surveni un eșec.  

Printre recomandările expertului se enumeră evitarea de a cere o decizie imediată din partea partenerilor, întrucât ei au obiceiul de a gândi foarte mult, precum și evitarea de a promova o politică de vânzare dură, bazată pe conflict și neînțelegeri.

Foto: captură foto/privesc.eu

Alte aspecte interesante prezentate de economist sunt legate de maniera pe care trebuie să o cunoască moldovenii, fiind caracteristice strângerile de mână, punctualitatea și felul de a se îmbrăca cel care inițiază întâlnirea de afacere.

Foto: captură foto/privesc.eu

Pentru a face față concurenței pe piața rusă, președintele Asociația Producătorilor și Exportatorilor „Moldova FructNoi, Vitalie Gorincioi, a subliniat faptul că moldovenii trebuie să se îndrepte acolo unde pot concura cu alte produse. 

„Consumatorii trebuie să înțeleagă cu garanție că acele produse sunt cu adevărat produse moldovenești. În primul rând trebuie să concurăm cu produsele locale. De exemplu, noi știm că în federația rusă se produc mere, atunci  noi trebuie să găsim varietățile pe care rușii nu le pot produce și să le punem pe piața rusă”, a comentat Gorincioi.

Mai mult, în cadrul conferinței, Agenția de Investiții a prezentat în premieră proiectul AgroHub Moldova, un proiect bilateral moldo-rus, care ar urma să fie lansat în câteva luni. Scopul acestuia este pentru a ajuta exportatorii autohtoni de fructe și legume să-și promoveze produsele și să ajungă mai ușor pe piața rusă. Proiectul vizează crearea unui centru de export dotat cu depozite, laboratoare acreditate, terminal vamal și frigidere, care vor avea menirea de a ajuta producătorii moldoveni să livreze marfă de calitate.

Directorul General, Alexandru Baltag susține că proiectul bilateral ar urma să asigure acces garantat produselor moldovenești pe rafturile magazinelor din Rusia. Partenerul din Rusia al proiectului „AgroHub Moldova”, Stanislav Puginski, a menționat că partea rusă deține un interes pentru proiect pentru că el presupune livrări pe termen lung, la prețuri accesibile și garantează calitatea și stabilitatea acestor livrări. 

Un detaliu îngrijorător pentru experții din Moldova reprezintă faptul că structura nu va fi doar pentru export, ci și import. Acest lucru ar avea drept consecință transformarea Rusiei în principalul importator în Moldova, în contextul în care țara importă din Rusia mai mult decât exportă.

Federația Rusă și-a pierdut locul de frunte printre partenerii de export ai R. Moldovei în 2014, atunci când Rusia a impus embargou la mai multe produse moldovenești, sub pretextul calității proaste a acestora. Începând cu acea perioadă, ponderea exporturilor către Federația Rusă a scăzut. Antreprenorii din Moldova s-au îndreptat spre parteneri comerciali de alternativă, Uniunea Europeană fiind principala piață de desfacere pentru produsele autohtone.